En mulig prosess!
Selv om metoden er omfattende i utgangspunkt, er ikke det det samme som at den er tidkrevende. Metodens hensikt er vel så mye å reise de viktige spørsmålene knyttet til utviklingen av et nettsted, slik at man sikrer å ta hensyn til viktige forhold. Metoden må nemlig ikke følges slavisk. Metoden er nærmere beskrevet i hvert av menypunktene til høyre.
Første fase: Utvikle identitet og "brand".
- Finne bedriftens/organisasjonens identitet og "brand".
- Gjennomgå konkurrentenes tilstedeværelse på web.
- Utvikle bedriftens/organisasjonens kommunikasjonsstrategi for nettet.
Andre fase: Nettstedets struktur.
- Hvem er målgruppene for nettstedet og hva er deres behov.
- Lage en arkitektur for webstedet (struktur). Hvilken funksjonalitet skal være tilstede (ehandel, interaktivitet, underholdning). Hvordan skal innholdet sorteres/tematiseres.
- Hvordan struktur og innhold skal vedlikeholdes og utvikles.
Tredje fase: Design, brukergrensesnitt og løsningsvalg.
- Etablere skisse til design som ivaretar bedriftens/organisasjonens identitet.
- Etablere skisse til brukergrensesnitt og navigasjonssystem.
- Velge teknologisk løsning. Teknologi som ivaretar kravene til funksjonalitet, struktur, design og brukergrensesnitt.
Fjerde fase: Sette sammen og teste.
- Installere teknologisk løsning og få på plass design, funksjonalitet, brukergrensesnitt og struktur i denne.
- Få på plass "statisk" innhold
- Teste løsningen. Både intern testing av publiseringsdelen og test mot brukere.
- Justere/rette løsning på bakgrunn av testresultater.
Femte fase: Innhold og lansering.
- Få på plass alt nødvendig innhold.
- Lansere nettstedet
Sjette fase: Oppdatering og vedlikehold.
- Etablere rutiner og ansvar for vedlikehold av innhold og struktur